Pri tvorbe mapovej zostavy jedna z najdôležitejších úloh spočíva v usporiadaní jednotlivých mapových prvkov tak, aby spĺňali kritériá dané estetikou, obmedzeniami mapového média (papier a jeho veľkosť) a v neposlednom rade účelom mapy.
ArcMap umožňuje rýchle, jednoduché vytváranie mapových zostáv. Poskytuje taktiež viacero nástrojov na úpravu mapovej kompozície a pridávanie základných súčastí mapy, ako severka, mierka, legenda a pod. Výsledná mapová zostava je potom tvorená geografickými dátami – reprezentované vrstvami a mapovými prvkami, teda už spomenutou legendou, mierkou atd. Keďže vytvorenie mapovej zostavy patrí k náročnejším úlohám, rozdelíme si ju na niekoľko podúloh.
Základné nastavenia pracovného zošita:
1: Prepneme si zobrazenie na mapovú zostavu kliknutím na ikonu Layout View, zároveň sa zobrazí lišta nástrojov pre prácu s výkresom.
2: Keď klikneme pravým tlačidlom myši kdekoľvek na výkres, zobrazí sa kontextové menu, nás bude zaujímať možnosť Options a Page and Print Setup
V dialógovom okne po zvolení Options máme viacej záložiek:
2.1: Frame – V záložke Frame môžeme meniť symbológiu rámu
2.2: Size and Position - V záložke Size and Position môžeme zadefinovať pozíciu a veľkosť rámu výkresu.
3: Po zvolení Page and Print Setup môžeme nastaviť predvoľby tlače
Mapové elementy
Každá mapa musí obsahovať isté náležitosti a to: vlastnú mapu, nadpis, legendu, mierku, severku a citáciu zdroja máp, prípadne popis k mape. Elementy vložíme do mapy nasledovne: V menu klikneme na Insert a zvolíme element, ktorý nás zaujíma.
Zvolením Title môžeme vložiť nadpis mapovej zostavy
Zvolením North Arrow.. môžeme vložiť severku do mapovej zostavy
Zvolením Scale Bar... môžeme vložiť mierku do mapovej zostavy
Zvolením Scale Text... môžeme vložiť popis mierky do mapovej zostavy
Zvolením Text môžeme vložiť ľubovoľný text – napr. citáciu zdroja mapy, prípadne informácie o mape do mapovej zostavy.
Zvolením Picture môžeme vložiť do mapovej zostavy obrázok.
Zvolením Legend môžeme vložiť do mapovej zostavy legendu. Po zvolení sa zobrazí dialógové okno:
Viac si rozpíšeme vkladanie legendy: Po zvolení Legend za zobrazí nasledovné dialógové okno:
Máme možnosť odobrať, prípadne pridať položky do vytváranej legendy (položky napravo sa budú zobrazovať v legende). Pokračujeme kliknutím na Ďalej.
V tomto dialógovom okne môžeme editovať nadpis legendy, farbu a typ písma...Opäť pokračujeme kliknutím na Ďalej
V tomto dialógovom okne môžeme editovať okraje legendy, farbu pozadia a ďalšie. Opäť kliknutím na Ďalej pokračujeme v nastavovaní.
V okne Legend Wizard máme možnosť zmeniť veľkosť, farbu, prípadne typ symboliky použitej pre zobrazenie jednotlivých prvkov v legende. Potvrdením na tlačidlo Ďalej sa dostaneme k poslednému dialógovému oknu, kde môžeme zmeniť vzdialenosti medzi jednotlivými časťami legendy. Dokončíme kliknutím na Dokončiť.
Práca s grafikou:
Nastokrát je potrebné do pripravovanej mapovej zostavy doplniť rôzne grafické prvky, elementy, prípadne text. Na prácu s grafikou pri mapovej zostave slúži lišta nástrojov kreslenia – Draw toolbar, ktorú spustíme nasledovne: Klikneme na View v hornom menu a zvolíme Toolbars a Draw, zobrazí sa nástrojová lišta kreslenia.
Zobrazí sa nástrojová lišta s viacerými nástrojmi pre kreslenie.
Select Elements – Nástroj na označovanie nakreslených elementov
New ... – Nástroj na kreslenie nových objektov. Po kliknutí máme na výber viacej možností – štvorec, kruh, línia...
New Text – Nástroj na tvorbu nového textového popisu
Fonts – Umožňuje zmenu fontu písma
Font Size – Meníme veľkosť písma
Font Style – Zmena štýlu písma známa z Wordu
Fill Color – Farba výplne kreslených objektov
Line Color –Farba okrajov kreslených objektov
Kreslenie nových prvkov je veľmi intuitívne. Každý nakreslený prvok môžeme editovať po označení nástrojom Select Elements a dvojklikom naň. Dialógové okno obsahuje 3 záložky: Symbol – kde meníme symbológiu nakresleného objektu, záložku Area, kde vidíme informácie o ploche, obvode. Je možné zmeniť jednotky a nakoniec záložku Size and Poisiton, kde môžeme zmeniť výšku, šírku, pozíciu prvku.
Ak chceme otočiť zvolený objekt, zvolíme nástroj Select Elements – označíme ho a následne klikneme na nástroj Rotate:
Zvolený prvok môžeme otočiť horizontálne, vertikálne ak klikneme na zvolený prvok pravým tlačidlom myši, zvolením možnosti Rotate or Flip z kontextového menu a následne zvolením jednej zo 4 možností rotácie.
S nakreslenými objektmi je možné vykonať operácie (Union, Intersect...) Klikneme pravým tlačidlom na zvolenú vrstvu a zvolíme Graphic Operations, kde máme k dispozícii nasledovné možnosti:
Union: Zlúčenie min. 2 prvkov do jedného prvku
Intersect: Spoločný prienik min. 2 prvkov
Remove Overlap: Zmazanie spoločnej plochy min. 2 prvkov
Substract: Vytvorenie nového objektu odčítaním plochy od prerývajúcej vrstvy
Výsledná mapová zostava môže vyzerať napr. nasledovne:
Pridať komentár k článku