V rôznych cestovateľských reláciách, dokumentoch a filmoch môžeme občas vidieť vizualizáciu preletu lietadla z bodu A do bodu B nad mapou, alebo prejdenie trasy autom po ceste, taktiež nad mapu. Existujú mnohé spôsoby spracovania podobného efektu. Ak chcete v Adobe After Effects vytvoriť animáciu lietadla letiaceho nad mapou, môžete postupovať nasledovne. V tomto prípade pôjde o animáciu preletu z Bratislavy do Lisabonu.
Príprava materiálov:
1. Získajte mapu sveta alebo požadovanej oblasti. Najlepším zdrojom budú asi Google Maps. Problém môže nastať, ak chceme mať mapu dostatočne prehľadnú (menovky sa ale zobrazia od dostatočného priblíženia), ale zároveň trasa letu je pomerne veľká a fotografia obrazovky nepokryje celú plochu tak, ako potrebujeme.
Vtedy nám neostáva nič iné, len postupným exportom snímok obrazovky a spájaním vytvoriť z viacerých menších častí jednu väčšiu. Spájanie je možné v nástrojoch ako Adobe Photoshop. Pri Google mapách a spájaní čiastkových snímok do väčšieho celku je nutné vypnúť režim 3D (Globe view), inak sa nám celok nepodarí spojiť pre skreslenie okrajov.
2. Nájdeme si vhodnú ikonu lietadla
Celková mapa spojená s viacerých čiastkových fotiek obrazovky z Google Maps
Vytvorenie základnej kompozície:
V tejto časti článku je predpoklad, že užívateľ už má základné skúsenosti s prácou v After Effects a preto niektoré časti nebudem podrobne rozpisovať. V After Effects vytvorte novú kompozíciu s odpovedajúcimi rozmermi strán a dĺžkou trvania.
Vytvorenie animácie
Importujeme mapový podklad a ikonu lietadla a priradíme ho do kompozície.
Nájdeme si počiatočný bod na mape, v tomto prípade miesto odletu a vhodne umiestnime v rámci priestoru obrazovky.
Pomocou ceruzky (Pen Tool - klávesová skratka je G) začneme kresliť líniu letu nad mapou, pričom nám vznikne nová shape vrstva (Shape Layer). Je vhodné ešte pred začatím kreslenia nastaviť pozadie (Fill) na priehľadné a nastaviť si vhodnú farbu a hrúbky línie (Stroke).
Ak chcete vytvoriť zakrivenie (Beziérovú krivku), kliknite a potiahnite myš. Potiahnutím sa vytvoria smerové čiary, ktoré ovplyvňujú zakrivenie kreslenej línie. Aj dodatočne, po vytvorení bodov môžete kliknúť a ťahať smerové čiary, aby ste upravili zakrivenie.
Týmto spôsobom pokračujeme v kreslení krivky z bodu A (odlet) do bodu B (prílet). Vizuálne pútavejšia bude trasa s jemnými otáčkami, než priamočiara. Trasa sa pokojne môže vymyslieť a nemusí súvisieť s realitou. Trasa letu bude v novej vrstve Shape Layer. Pri vizualizácii línie môžeme zmeniť súvislú líniu na čiarkovanú v nastaveniach vrstvy Shape Layer → Contents → Shape 1 → Stroke 1 → Dashes → Dash
Ak máme vytvorenú líniu / trasu a vhodne symbologicky nastavenú, pristúpime k pridaniu lietadla, ktoré po nej preletí. V tejto časti je dôležité skopírovať priebeh letu do polohy ikony lietadla. Z nastavenia Shape Layer, konkrétne Shape Layer → Contents → Shape 1 → Path 1 → Path skopírujeme hodnotu a vložíme ju do vrstvy ikony lietadla, nastavenia Position.
Ostáva nám správne nastavenie rotácie vrstvy, aby ikona lietadla smerovala v smere letu. Na vrcholových bodoch línie samozrejme rotáciu mierne upravíme (vytvoríme viaceré keyframe), aby animácia letu bola čo najvierohodnejšia. Tento postup je manuálny, ale na niektoré komplikovanejšie trasy sa mi viac osvedčil. Na tie jednoduché bude stačiť aj automatické smerovanie. Na vrstve s ikonou lietadla klikneme pravým tlačidlom a hľadáme Transform > Auto-Orient → vyberieme Orient Along Path.
Už môžeme vidieť let lietadla pri pohybe časového ukazovateľa po časovej osi pri manuálnom prehrávaní. Na záver tejto časti animácie pridáme funkciu Trim Paths, kliknutím na ikonku Add (vpravo vedľa "Contents") pri Shape Layer.
Rozklikneme Trim Paths (nájdeme vlastnosti Start, End, Offset). Na začiatok časovej osi (0:00) nastav napríklad: Start: 0%, End: 0%. Klikneme na hodiny pri End (vytvoríme keyframe). Posunieme sa v čase (napr. na 10 sekúnd) a nastavíme End: 100%. Tým sa čiara „vykreslí“ postupne od začiatku do konca.
Tip: konkrétne pri lietadle je dobré na začiatku a konci trasy mierne zmenšiť ikonu lietadla oproti zvyšnej trase. Tým simulujeme vzlet a pristátie.
Tip 2: v niektorých prípadoch je vhodné pridanie tieňa pod ikonu lietadla. V časti Effects & Presets - Drop Shadow a priradíme ju k Shape Layer línie letu.
Finálna animácia
Ak sme si teda postupom, ktorý je popísaný vyššie nastavili všetky parametre letu a animácia je pripravená, môžeme pristúpiť k výslednej kompozícii. Všetky vrstvy označíme ako 3D (malá kocka v timeline). Shape Layer nepotrebuje byť 3D, ak ju nechceme vidieť z uhla – ale lietadlo a mapa áno, ak s nimi kamera má pracovať. V Layer zvolíme New a Camera...
Prednastavené parametre ponecháme bez zmeny. Pridáme ďalej Null Object ako "podpornú vrstvu" pre kameru a tiež ju označíme ako 3D. Nastavíme kameru ako child (rodič) tohto nullu: V Parent & Link → nastavíme Camera → Null 1. Tento krok umožní ľahko animovať pohyb a rotáciu kamery pomocou Null objektu s nastaveniami Position, Scale, Orientation.
Ukážka animácie preletu
Výsledná animácia môže vyzerať aj takto. Samozrejme dá sa pridať množstvo ďalších efektov. Tento článok je skôr len námet a ukážkou základných možností animovania takéhoto preletu. Ak napríklad uvažujete o cestovateľskom videu a potrebujete podobnú animáciu do svojho projektu, ozvite sa mi na niektorý z kontaktov.
Pridať komentár k článku